جزیره هندورابی

جزیره هندورابی

 

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در سفر به جنوب ایران تنها گزینه کیش و قشم برایتان مطرح است حتماً این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا را تا انتها دنبال کنید .یکی از زیباترین و بکرترین جزایر جنوبی ایران جزیره هندورابی است که شاید مسافرت به آن یک سفر لوکس مانند کیش نباشد یا امکانات قشم را نداشته باشد .اما اگر به دنبال آرامشی کم نظیر در یک محیط ساحلی در کنار انجام تفریحات دریایی هستید حتماً سری به ابن جزیره بزنید .این منطقه با داشتن محیطی بکر و دست نخورده و سواحلی مسطح و هموار برای شنا و گذراندن روزهایی به دور از شلوغی و هیاهوی شهر انتخاب کاملاً مناسبی است . همچنین در این جزیره جاهای دیدنی و جاذبه‌هایی هم وجود دارد که تردیدها را برای سفر به آن از بین می‌برد .

 

جزیره هندورابی کجاست؟

 

هندورابی یکی از جزایر خلیج فارس در استان هرمزگان و از توابع کیش است . در واقع این منطقه بین جزیره کیش و لاوان واقع شده . فاصله آن با کیش ۲۸ کیلومتر و با قشم ۳۶ کیلومتر است . مساحت هندورابی ۲۲.۸ کیلومتر مربع است . این منطقه جمعیت بسیار کمی دارد و همان تعداد هم اغلب عرب تبار هستند . سطح جزیره هموار است و بلندترین قسمت آن فقط ۴۵ متر متر ارتفاع دارد .

برای رفتن به جزیره هندورابی اگر سفرتان زمینی است باید به وسیله قایق‌هایی که در اسکله ماهیگیری کیش وجود دارند به این منطقه بروید . مدت زمانی که برای رسیدن به هندورابی در قایق سپری می‌کنید حدود یک ساعت و نیم می‌باشد . اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید هندورابی فرودگاه هم دارد . بنابراین می‌توانید مستقیم و از راه هوایی به این جزیره رفته و از آن دیدن کنید .

 

 

معنی هندورابی

 

هندورابی یکی از جزایری است که هلندی‌ها در دوره استعمارشان آن را تحت نفوذ خود داشتند . آنها نام این منطقه را در سال ۱۶۴۵ هورن گذاشتند . یک افسانه محلی هم وجود دارد که می‌گوید هند و رابی یک زوج عاشق در این منطقه بودند که به خاطر وجود موانعی بر سر راه عشقشان از محل زندگی خود به این جزیره مهاجرت کرده و در آنجا زندگی کردند . و نام این منطقه از نام این زوج عاشق گرفته شده است .

 

 

تاریخچه جزیره هندورابی

سند دقیقی در دست نیست که به ما نشان بدهد دقیقاً از چه زمانی انسان‌هایی در این منطقه سکونت پیدا کردند و دلیل مهاجرت به این جزیره چه بوده . اما برخی از مورخان می‌گویند زمانی که مناطق جنوبی ایران تحت استعمار پرتغالی‌ها بوده هندورابی را به عنوان یکی از مهمترین مراکز نظامی و بازرگانی خود انتخاب کرده بودند . در حال حاضر هم بقایایی از ساختمان‌های قدیمی که متعلق به پرتغالی‌هاست در بخش‌های مختلف جزیره به چشم می‌خورد. همچنین خرابه‌هایی که در روستاهای «الدورات» و «الصراه» در این منطقه وجود دارد یادگاری از اقوام مهاجری است که در زمان جنگ جهانی اول هندورابی را به عنوان قشلاق انتخاب کردند .

 

جاهای دیدنی جزیره هندورابی

 

علاوه بر داشتن محیطی بکر و دست نخورده و آرامشی کم نظیر جزیره هندورابی جاهای دیدنی هم دارد که در زیر به معرفی آنها خواهیم پرداخت .

 

روستاهای  جزیره

مهمترین روستای جزیره هندورابی روستایی به همین نام است که اغلب مردم آن عرب زبان می‌باشند . بنابراین اگر زبان عربی بلد نیستید بهتر است راهنمایی همراهتان باشد . این روستا ظاهری سنتی دارد و خانه‌های آن با نمای سفید رنگ از سنگ و گچ و مرجان ساخته شده . علاوه بر روستای هندورابی دو روستای دیگر با نام‌های الدورات و الصراه هم در این منطقه وجود دارند که همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم خرابه‌ها و ویرانه‌هایی در آنها  به چشم می‌خورد که یادگار دوران استعمار پرتغالی‌ها است .

 

 قبرستان

یکی دیگر از جاهای دیدنی جزیره هندورابی که در کنار خرابه‌های الدورات و صراه وجود دارد یک قبرستان قدیمی و تاریخی است . در این قبرستان در کنار ایرانی‌ها ، پرتغالی‌ها هم دفن شده‌اند . به همین دلیل به قبرستان پرتغالی‌ها شهرت دارد . نکته عجیب این است که روی قبرهای آن هیچ نام و نشان و نوشته‌ای وجود ندارد و از ظاهر قبر و تعداد سنگ‌های روی آن جنسیت کسی که دفن شده مشخص می‌شود .به این صورت که روی قبرهای مردان یک سنگ و بر روی قبرهای زنان دو سنگ گذاشته شده است.

 

مسجد جزیره

یک مسجد تک مناره در جزیره هندورابی وجود دارد که متعلق به اهل تسنن است . این مسجد به شیوه سنتی و با سیمان و خاک ساخته شده و تاکنون نیز بافت تاریخی خود را حفظ کرده .  مساحت آن چندان زیاد نیست و فقط گنجایش ساکنان جزیره را دارد .

 

آب انبار هندورابی

یکی دیگر از جاهای دیدنی جزیره هندورابی آب انبار قدیمی آن است که تنها منبع جمع آوری آب شیرین در این جزیره به شمار می‌رود . این آب انبار آب باران را در خود جمع کرده و مکمل چاه‌های شیرین منطقه می‌باشد.  یعنی در واقع در فصولی که بارش باران کم است و آب چاه‌ها خالی می‌شود اهالی از این آب انبار به عنوان منبع استفاده می‌کنند . به همین دلیل اهمیت بسیار بالایی دارد .

 

سواحل هندورابی

 

شاید بتوان گفت جذاب‌ترین جایی که می‌توانید در جزیره هندورابی ساعتی را بگذرانید سواحل آن است که بسیار بکر و آرامش بخش است . همچنین به دلیل سطح همواری که دارد برای شنا و سایر تفریحات دریایی مناسب است . پوشش گیاهی و جانوران خاص این منطقه نیز بر جذابیت سواحل هندورابی افزوده . داشتن شن های نرم ، آب های سبز رنگ و مرجانی ،صخره‌های خاص که با اصطحکاک آب دریا تراشیده شده‌اند و…بخشی از جذابیت‌های این سواحل است که آنها را به یک لوکیشن بسیار جذاب برای عکاسی نیز تبدیل کرده است . همچنین غارهای کوچک و بزرگی در این مناطق وجود دارند که بازدید از آنها خالی از لطف نیست .

کلوپ دریایی هدورابی

شاید فکر کنید که جزیره هندورابی یک منطقه طبیعی است که فقط لذت بردن از مناظر دریا و روستاهای آن در سفر به این منطقه مطرح است . اما جالب است بدانید یک کلوپ تفریحی نیز در هندورابی وجود دارد که در آن انواع تفریحات آبی جذاب فراهم است . از جمله این تفریحات می‌توان به غواصی ،موتور سواری در سواحل ،سافاری، جت اسکی و …اشاره کرد . سایت غواصی موجود در جزیره هندورابی یکی از بهترین مناطق غواصی در شب به شمار می‌رود .

 

 

تنوع جانوری

 

جزیره هندورابی تنوع جانوری زیادی هم دارد . مثلاً در سواحل شمالی آن مرجان‌های متعدد و متنوعی دیده می‌شود . همچنین شاهین و باز هم در این منطقه زیست می‌کنند . از تنوع ماهی‌ها و آبزیان هم که هرچه بگوییم کم گفته‌ایم . یکی دیگر از جذابیت‌های جزیره هندورابی لاک پشت‌های دریایی آن است که از اواسط اسفند تا نیمه خرداد برای تخم گذاری به ساحل‌های این جزیره می‌آیند .

 

 

بهترین زمان سفر به جزیره هندورابی

 

همانطور که می‌دانید مناطق جنوبی ایران آب و هوای گرم و شرجی دارند و جزیره هندورابی نیز از این قاعده مستثنی نیست . بنابراین اگر می‌خواهید در هوای معتدل و به دور از گرمای طاقت فرسا به بازدید و گشت و گذار در این منطقه بپردازید آذر تا فروردین ماه بهترین زمان برای سفر به این جزیره است .

 

 

برای تهیه بلیط یا بهترین قیمت و شرایط به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها